March 12, 2007

باز هم 300

امروز در چند وبلاگ و همینطور در جند روزنامه در باره فیلم جنجالی 300 مطالبی خواندم. برام این همه واکنشهای منفی از سوی ایرانیان و همینطور برداشتهای متفاوت خارجیان جالب بود. اینکه فیلمی که در رده فیلمهای خیالی قرار می گیرد این چنین دچار تفسیرهای واقعی شود هم نکته عجیبی بود. در اینکه چهره مخدوشی که از ایرانیان در این فیلم نشان داده شده غرور ملی ما را جریحه دار می کند شکی نیست ولی اینکه حتی با این قضیه هم مقطعی و احساسی بر خورد کنیم و چند روز دیگر هم همه چیز فراموش شود هم به نظر من چاره کار نیست.

2 comments:

Kourosh said...

بهروز جان
در مورد کامنتت که گفته بودی بهتر یود که فیلمی در مقابله با 300 میساختیم- من فکر میکنم سینمای ایران توان اینکار رو نداره. با حساب 60 میلیون دلاری که خرج ساختن این فیلم شده یا رقم 48 میلیارد تومان البته فقط برای یک فیلم - فکر میکنم کل درآمد سینمای ایران خیلی کمتر از اینه. از طرفی فیلم جهانی عوامل جهانی هم میخواد که فقط یک قلم انگلیسی پرفکت ایرانیها باعث میشه به جای بیان تاریخ و افتخاراتمون این فیلمی کمدی تلقی بشه.. عملا راهی برای مقابله قطعی فکر میکنم موجود نباشه. موفق باشی

behrooz said...

قطعا سینمای ما توان مالی کافی ندارد ولی امکان پذیر است فیلمی به زبان فارسی با زیر نویس انگلیسی ساخت و نه یک فیلم که حتی ده ها فیلم که اینقدر از لحاظ موضوع نو آورانه باشند که بتوانیم در بطن آن هویت ایرانی را هم مطرح کنیم. فکر نمی کنم فیلم آلمانی که امسال برنده اسکار فیلم خارجی شداز لحاظ مالی بار زیادی بر دوش تهیه کننده گذاشته باشد و حتی موضوع هم شاید بسیار ساده بود ولی نحوه بیان و انعکاس حس انساندوستانه ای ک در آن بود فیلم را بسیار تاثیر گذار می کرد. برای همین فکر میکنم که این قدرت در فیلم سازان ما وجود دارد که نه یک فیلم هالیودی که در همین اندازه قدرت موجود فیلمی موثر را بسازند و اگر قرار است که صدای اعتراضی به گوش برسد به جز این راه چاره ای نیست